Brak

Metaverse

Metaverse

Coraz częściej i głośniej rozmawia się o Metaverse i o początku nowej ery łączności cyfrowej, doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości i e-commerce. 



Nadal jednak mówienie o Metaverse przypomina mówienie o Internecie w latach 70. i 80. Kiedy kładziono podwaliny pod nową formę komunikacji, wywołało to spekulacje na temat tego, jak ona będzie wyglądać i jak ludzie będą z niej korzystać. Wszyscy o tym mówili, ale niewielu wiedziało, co to naprawdę oznacza i jak to będzie działać. 

Jednak ze względu na to, że Metaverse ma stać się rynkiem wartym 800 miliardów dolarów do 2024 r., a giganci technologiczni, tacy jak Facebook, hm, Meta, Microsoft, Apple i Google inwestują duże pieniądze w urzeczywistnienie tego, nadszedł czas, aby dowiedzieć się, co jest tak niejasne i złożone.


Czym jest Metaverse?

Wielu ekspertów postrzega Metaverse jako trójwymiarowy model Internetu. 

Metaverse to otwarta, nowa koncepcja Internetu, w którym ludzie wchodzą ze sobą w interakcje jako awatary 3D poruszając się w wirtualnych światach, których istnienie i kształt jest oparty jedynie o wyobrażenia twórców. 

Trzonem Metaverse’ów jest blockchain, czyli niezmienny rejestr transakcji i śledzenia zasobów pozwalający na natychmiastowy, wspólny i całkowicie przejrzysty dostęp do danych. 

Wchodząc do Metaverse’ów będziemy mogli zalogować się do nich jednorazowo - tworząc swoją wirtualną postać od zera, lub dzięki unifikacji opartej na blockchainie będziemy poruszać się między tymi wirtualnymi światami swoim awatarem - jednym dla wszystkich światów. 

Metaverse’y podparte blockchainem w założeniu mają być bezpieczne, bo blockchain jest - przynajmniej do tej pory - uważany za niehakowalny.


Działanie Metaverse?

Wyobrażamy to sobie tak, że Metaverse to kreacja świata wirtualnego, która wykorzystuje technologie 3D, np. Unreal Engine. Powstaje piękny, bogaty wizualnie świat 3D, w który aż „chce się wejść” - natomiast dostęp do niego / nich - wejście do tego świata awatarów - czyli wirtualnych reprezentacji ludzi, odbędzie się przez blockchainowe security entry. 

Bezpiecznie, transparentnie i właściwie na nowe czasy - Internet 3.0 - zdecentralizowany, oparty na sieci składającej się z setek tysięcy urządzeń, które przechowują dane sieci blockchain.

Brak
Brak

Co jest potrzebne, żeby wejść do Metaverse?

Metaverse może być immersyjnym środowiskiem - takim, w które zanurzamy się zmysłowo, które eksplorujemy za pomocą gogli VR, gogli AR, ale też każdego urządzenia, które ma dostęp do Internetu i - w przypadku bardziej zaawansowanych graficznie Metaverse’ów - odpowiednią moc obliczeniową. Chodzi o to, aby wrażenia dla odbiorców były maksymalnie sugestywne i pełne. W ten sposób - np. zakładając gogle VR, możemy spotkać w wirtualnym świecie naszych przyjaciół, ale też obcych ludzi, z którymi razem w bardzo przekonujący sposób doświadczamy możliwości danego Metaversum.


Jak Metaverse jest dziś używany: Przykłady

Istnieje wiele firm, które obecnie udostępniają konsumentom produkty lub usługi Metaverse lub które ogłosiły, że je tworzą. 

• Facebook/Meta platformy - jesienią 2021 r. Facebook ogłosił, że zmienia nazwę na Meta Platforms (FB) i intensywnie inwestuje w tworzenie doświadczeń Metaverse. 

• Microsoft - w międzyczasie Microsoft koncentruje się na dostosowywaniu technologii, które obecnie ma dla Metaverse. Mają usługę o nazwie Mesh, platformę rzeczywistości mieszanej, która umożliwia użytkownikom dostęp do środowisk rzeczywistości rozszerzonej za pośrednictwem smartfona lub laptopa bez konieczności kupowania zestawu słuchawkowego rzeczywistości wirtualnej. Microsoft planuje również zintegrować Microsoft Teams z Metaverse, tworząc bardziej wciągające środowisko dla pracowników zdalnych i wirtualnych spotkań. 

• Nike - również zajmuje się Metaversem, zgłaszając cyfrowe znaki towarowe swoich głównych logo do tworzenia wirtualnych butów i sprzętu Nike oraz tworząc Nikeland na platformie Roblox, gdzie gracze mogą grać w gry sportowe. Wirtualne assety – takie jak cyfrowe ubranie, to oddzielny, duży temat w świecie Web 3.0, który dostrzegają już kolejne marki. 

• Branża muzyczna - muzycy i wytwórnie rozrywkowe eksperymentują z organizacją koncertów w Metaverse. W 2020 roku 12,3 miliona osób wzięło udział w jednym wirtualnym koncercie rapera Travisa Scotta, który odbył się w Fortnite. Kiedy ogląda się wideo z tego koncertu, po chwili można zdać sobie sprawę, że tańczące postaci były prawdziwymi ludźmi, łączącymi się z różnych miejsc na całym świecie. 

• Branża sportowa idzie w ślady muzycznej, z najlepszymi franczyzami, takimi jak Manchester City, budującymi wirtualne stadiony, aby fani mogli oglądać mecze i kupować wirtualne towary.


Kto powinien korzystać z Metaverse?

• Firmy mogą zmienić sposób, w jaki potencjalni klienci uzyskują dostęp do produktów i usług. Co więcej, Metaverse może drastycznie poprawić ogólne wrażenia klientów, pomagając zwiększyć lojalność i zaangażowanie klienta wobec marki. 

• Marketerzy mogą zmienić sposób, w jaki ich kampanie docierają do odbiorców poprzez wciągającą, ukierunkowaną interaktywność. 

• Aktywiści mogliby dostarczać wiadomości o globalnym zasięgu, które mają natychmiastowy wpływ. 

• Wytwórnie mogą organizować wirtualne koncerty, dając artystom i fanom większą elastyczność w interakcji i korzystaniu z mediów.

Brak

Podsumowanie

Metaverse próbuje w pewnych aspektach naśladować świat realny, a w pewnych - wprowadza nowe zasady i możliwości. To bardzo otwarte i pojemne środowisko, a jedyne co nas ogranicza… to nasza własna wyobraźnia. 

Metaverse to przyszłość, która dzięki rozwojowi technologii staje się coraz bardziej naszą teraźniejszością. Gdzie zatem zmierza świat spotkań i brand experience, gdy zacierają się granice pomiędzy realem a wirtualem? Wspólnie popatrzymy na najnowsze trendy i inspiracje do kreowania skutecznej i nowoczesnej komunikacji dla zdigitalizowanego społeczeństwa w oparciu o koncepcję Metaverse. 

Eksperci przewidują, że do 2026 r. 25% ludzi będzie spędzać w Metaverse co najmniej godzinę dziennie na pracę, zakupy, edukację, media społecznościowe i/lub rozrywkę.



POWRÓT DO WPISÓW